torsdag 24. mars 2011

DIY: Hekla muffins



Du trenger 

- bomullsgarn, i minst 2 farger.  
- heklenål i strl som passer til garnet du bruker
- maskemarkør
- fyllvatt
- nål til å feste tråder med
- evt. plastbeholder med perler i hvis du ønsker en rangle-muffins. 
  Kan kjøpes i eplabutikken til Kaptein Biff



Bunn:

1: Hekle 2 lm
2: Hekle 6 fm i første lm
3: 2 fm i hver fm = 12 fm
4: * 1 fm, 2 fm i neste m * = 18 fm



5: * 2 fm, 2 fm i neste fm * = 24 fm
6: * 3 fm, 2 fm i neste fm * = 30 fm 
7: * 4 fm, 2 fm i neste fm * = 36 fm
8: Hekle 1 fm i hver maske, kun i bakre maskeløkke! Det gjelder kun denne runden.
9-17: 1 fm i hver maske
Avslutt med 1 kjedemaske og bryt garnet.



Topp:

1: Hekle 2 lm
2: Hekle 6 fm i første lm
3: 2 fm i hver fm = 12 fm
4: * 1 fm, 2 fm i neste m * = 18 fm



5: * 2 fm, 2 fm i neste fm * = 24 fm
6: * 3 fm, 2 fm i neste fm * = 30 fm 
7: * 4 fm, 2 fm i neste fm * = 36 fm
8-11: 1 fm i hver fm
Ikke bryt garnet.



Nå skal topp og bunn hekles sammen, med 1 fm i hver fm. Du må da snu heklearbeidet slik at du har bunnen mot deg (det er ikke noe hokus-pokus egentlig, det innbærer egentlig bare å snu litt på nål og tråd). Begynn ved å sette nålen gjennom den underste masken (bunnen) først, før den videre gjennom den øverste masken (toppen) og ta kast på nålen som ved en vanlig fastmaske. Fortsett rundt hele muffinsen. Se bildet under.



Fyll muffinsen med vatt før hullet blir for lite.


Nå skal du begynne å hekle kanten på glasuren. 
Heklearbeidet må snus igjen, slik at du har toppen mot deg. 



Hekle 1 kjedemaske og 1 stavmaske i hver fm. Her er det lurt å hekle litt løsere, ellers kan det bli vanskelig å hekle stavmasken etter kjedemasken. Nå du har heklet rundt hele muffinsen bryter du garnet og fester tråden så godt og pent du kan. Trådene fra bunnen trenger ikke festes, de er nå inne i muffinsen.



Pynt muffinsen med strø/krymmel eller bær!


Bær:

1: 2 lm
2: 6 fm i første lm
3-4: 1 fm i hver maske
5: 2 og 2 fm sammen x 6 (minke x 6)
Fyll med vatt.
Pass på at du har lang nok tråd igjen til slutt så du får sydd bæret på muffinsen.



Håper oppskriften er grei å forstå!


Hvis du velger å bruke oppskriften, forventer jeg at du linker til bloggen min:)


Obs! Oppskriften er kun til privat bruk, det vil si at du hverken har lov å selge oppskriften eller muffinsene du hekler.


35 kommentarer:

  1. haha, det var nesten litt komisk ja. Veldig fint mønster du har laget, og gratis, det er gavmildt alså!

    SvarSlett
  2. Hei!
    Så fiin muffins!
    Takk for at du deler oppskriften. Jeg er i heklemodus om dagen! Jeg har ikke fått helt dreisen enda, men øvelse gjør mester,er det ikke sånn? Kanskje jeg kan prøve meg på dette mønsteret!

    God torsdag!
    klem Carina

    SvarSlett
  3. Tusen millioner for at du deler oppskriften, disse skal jeg prøve meg på med en gang. KLem Wilhelmine

    SvarSlett
  4. Kjempefin og lettforståelig DIY! Takk for at du deler:-)

    SvarSlett
  5. Kjempesøte muffins du lager og tusen takk for at du deler nok en oppskrift :)

    Ha en fin dag

    Torill

    SvarSlett
  6. Stilig muffins :) Stadig like imponert over at du får det til jeg :))
    Ha en fortsatt fin torsdag :)
    Hilsen Guri

    SvarSlett
  7. Heisann!!

    Takk for at du deler:)denne burde jeg forstå,men syns det så vanskelig ut:)Kanskje jeg prøver meg:)

    ha en fin helG!!

    Klem Linda:)

    SvarSlett
  8. Tusen takk for at du deler oppskriften - denne skal jeg forsøke!

    SvarSlett
  9. Tack för den beskrivningen! Kanske jag virkar mig några. Garanterat kalorifria!
    /Ann-Britt

    SvarSlett
  10. Mmmm muffins er deilig. Takk for oppskrift. Jeg har lagt meg til som følger, og gleder meg til nye prosjekter som kan inspirere. Hilsen Heidi

    SvarSlett
  11. Tuuuusen takk! Det har jeg hatt lyst å lage så utrolig lenge, men uten særlig heklekunnskap har det liksom ikke vært helt oppnåelig. Nå lover jeg at jeg snart skal gi det et forsøk, jeg vil også ha en sånn fin muffins:D

    SvarSlett
  12. Tusen takk, skal selvfølgelig linke den dagen eg vert ferdig ;-)

    SvarSlett
  13. FANTASTISK , TUSEN TUSEN TAKK.

    MVH KAREN ROOS

    SvarSlett
  14. Heisan
    Ja, var det ikke bare lekkert med Hvem Hva Hvor bøker i utvalgte farger??? Tror det må bli loppis-speiding etter slike til våren, dessuten er jo innholdet interessant og artig også da.
    Heklede muffing er fine men det er fare for at Gutta Boys hadde blitt mektig skuffet når de hadde skjønt at de fristende sakene var uspiselige.
    Glad helg til deg!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett
  15. Heisann! så bra at du har lyst å dele oppskriften med oss! Denne skal jeg helt klart prøve. Tenker lille prinsessen min blir glad for noen sånne fine muffinser i lekekjøkkenet sitt! :)
    Takk-takk!

    SvarSlett
  16. Så utrolig skjønn! Sånne må lages ved en ledig stund :) Takk for oppskrift :)

    Award til deg og den inspirerende bloggen din inne hos meg ;)

    SvarSlett
  17. Slo meg til som følger idag fordi du er flink til å hekle:) Er nylig begynt å hekle og syns det er morsomt men har enda mye å lære. :) Fin muffin! :)

    SvarSlett
  18. Hvor er de fine. kanske jeg vil prøve :)

    SvarSlett
  19. Å, disse er lekre da !! Så flink du er, og så snil du er som deler med deg :D Skal huske å linke om jeg noooen gang klarer å få de til.. frykter at jeg er like dårlig med heklenåla som med strikkepinnene ,.. sukk !!

    Du har vel ikke epla-butikk der du selger disse ?? For oss ikke-heklere ?? Funderer sterkt på å bare sy meg en altså.. ;) Heheh !!

    Ønsker deg en flott uke, medsøster !!

    SvarSlett
  20. Tusen takk for at du delere mønsteret. Det ble testet i helgen, og både den lille og den store mottakeren virket svært så fornøyde :)

    Bilde her: http://www.sandlund.net/?p=2751

    SvarSlett
  21. Hvor er de flotte.

    Jeg glæder mig til at følge din blog..

    Hilsen Gitte

    SvarSlett
  22. Gøy at du deler oppskrift, har prøvd meg på den og linker når resutatet er ferdig:)
    Følger deg videre
    Anne Lise:)

    SvarSlett
  23. Oii!!! Disse var kjempesøte! De MÅ jeg bare prøve meg på. Skjønner det er ikke stort annet å gjøre enn å følge bloggen din! Den er kjempefin!

    Har akkurat begynt med dette selv, og har en blogg på www.ellemellegiraff.blogspot.com

    men jeg er helt ny i gamet, så det er ikke kommet så veldig mye enda. mere kommer etterhvert:)

    SvarSlett
  24. Wiii! De ser jo helt lekre ut:D Jeg har sååå lyst å lage slike selv men det som er problemet er at jeg er ikke så flink til å lese og gjøre det med 2 lm og 6 fm... Jeg vet jo hva det er fm og det men.... Så jeg lurte på om du kunne vise hvordan du begynner, kan du det??? Please?? =)
    Klem Helle <3

    SvarSlett
  25. Kanskje dumt spørsmål men hva er en maskemarkør og hvordan bruker du den?

    SvarSlett
  26. Hei!
    Hjertelig takk for den flotte oppskriften! Jeg har nå laget 13 stk av muffinsene dine, og har linket til deg i blogginnlegget mitt! :-D

    SvarSlett
  27. Så fine. Tusen takk for at du deler oppskriften. Jeg har linka til de fra min blogg.

    SvarSlett
  28. Takk for at du deler oppskriften med oss :)
    Dette skal prøves. Ettersom det ikke bakes SÅ ofte står muffinsfatet for det meste tomt - kanskje blir det en slutt på det nå :)

    SvarSlett
  29. Спасибо, очень интересно)))

    SvarSlett
  30. Takk for at du deler. Fine muffins

    SvarSlett
  31. Hej.
    Super fin opskrift på hæklet muffins - jeg har lavet en efter din opskrift, og du kan se den her: http://madebyrogilds.blogspot.com/2012/04/my-first.html.

    SvarSlett
  32. Rigtig søde muffins der passer præcis i en rigtig muffinform og tak fordi du deler opskriften :)

    SvarSlett
  33. Hello, thank you for this wonderful tuto but how translate it in French ? I don't see the sign "translate " !!!

    SvarSlett
  34. Tak fordi du deler! Har lige hæklet nogle stykker - opskriften er dejlig let at følge, og det bliver nogle søde muffins!
    Hilsen Camilla

    SvarSlett
  35. Supersøte muffins! Linket til oppskriften din på bloggen min, heklet de for lenge siden, men har først nylig begynt å blogge om mine kreative sprell, og da henter jeg også inspirasjon fra akkurat slike blogger som din. Kjempegøy å lese og takk for at du deler:)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails