torsdag 13. september 2012

Brød á la Maria Skappel

Jepp, jeg følger med på Maria Skappel sin blogg. Jeg liker den merkelig nok. Merkelig nok fordi jeg ikke er så veldig moteinteressert eller har noen form for "fashion sense".

For en stund siden la hun ut en oppskrift på brød. Da følte jeg meg med en gang litt mere hjemme;)
Ikke at jeg er den store brødbakeren, jeg tror jeg har bakt brød 1 gang før i mitt liv. I det hele tatt er jeg ikke så glad i å lage gjærdeig. Alt for mye elting, og mel uover hele kjøkkenet. Men siden dette brødet var eltefritt og bare skal helles over i brødformene, tenkte jeg at jeg skulle gi det en sjanse.

Jeg måtte forandre oppskriften litt, jeg manglet nemlig både speltmel og gresskarkjerner. Istedet brukte jeg siktet hvetemel, sammalt hvete grov og dobbel mengde solsikkekjerner. Slik ble ingredienslisten da seende ut;

650 g siktet hvetemel
250 g sammalt hvete, grov
120 g solsikkekjerner
50 g sesamfrø
50 g havregryn, lettkokte
100 g linfrø
1 ss salt
1 pakke gjær
1 liter vann




Brødet ble KNALLGODT! 
Jeg skal aldri kjøpe brød i butikken igjen!!


Fremgangsmåten og den opprinnelige oppskriften finner du her på Marias blogg! :)





35 kommentarer:

  1. Åh, brødet så god og luftig ut!
    Takk for at du la ut oppkrift, den skal noteres med eneste gang :)

    Har bakt brød mange ganger før med ulike resultater, men synes det blir kjedelig når det bare er en standard kjedelig brød..men denne var utenom standar. Skal prøves !

    SvarSlett
  2. Det brødet så jo utrolig godt ut...kjekt å slippe elte det...MÅ prøves ut:)

    Ha en fin uke
    Ann-Charlotte

    SvarSlett
  3. åh, det så godt ut! Jeg er heller ikke den store brødbakeren, men nå ble jeg veldig inspirert.

    SvarSlett
  4. Det brødet har jeg også bakt. Veldig godt. Hadde til og med oppi de fancy frøene hun skriver om :-) Husker ikke hva de heter. Mathilden derimot likte det ikke, så jeg er på utkikk etter et brød som passer hele familien vår :-)

    SvarSlett
  5. mmmmmmmmmmmh.. Det ser lækkert ud :)

    SvarSlett
  6. Your blog includes a lot of useful information and really appreciate your effort
    Butter_Ghee_Gold_Medal

    SvarSlett
  7. شكراً جزيلا مقاله رائعة ريجيم صحي

    SvarSlett
  8. إشتراك شارك IPTV
    شكراً جزيلاً استفدت كثيراً

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails