fredag 30. november 2012

Juleverksted-tips #7: Julebakst

Lillegutt har vært syk i et par dager nå, og som tidsfordriv og litt ekstra kos, pyntet vi i går pepperkakehus! 
Selve huset er ferdigkjøpt - noen snarveier må det være lov til å ta!

Godis er ikke hverdagskost her i huset, så det måtte litt overtalelse til for å få gutten til å pynte huset også - ikke bare spise! 






Men julebakst ja. Supert å gjøre med barna! Ihvertfall hvis du har en like engasjert Baker Harepus som det lillegutt er!
Jeg har ikke så mange av de tradisjonelle 7 slagene på min liste, men pleier å prøve ut litt forskjellige oppskrifter.
Tenkte jeg skulle komme med noen tips til hva du kan lage, hvis du - som jeg, synes at mange av de norske julekakene blir litt vel kjedelige...


Til nå har vi bakt;

Browniecookies. Knallgode, enkle å lage og fine å gi bort.

Pepperkaker. Det må jeg alltid bake, uansett om de bare blir liggende i boksen. Jeg er nemlig ikke noe glad i pepperkaker, men det er lillegutt! I år brukte vi ferdig deig fra Rema 1000. Den var lett og jobbe med og kakene ble veldig fine. Anbefales!

Havrekjeks. Det er ålreit å kunne bake noe litt mer sunt blant alt det søte. Disse kjeksene kan stikkes ut med pepperkakeformer, så det er gøy for barna å være med. De er kjempegode med smør og ost på!



Andre ting jeg har planer om/lyst til å lage;

Lakriskarameller

Lakrismarengs

Brente mandler med lakris. Har ingen oppskrift, så hvis noen kan tipse meg om en, blir jeg veldig glad!

Knekk

Marsipankonfekt a la denne

Biscotti. Det baker jeg hver jul, og bare til jul.

Deilige kjeks med kaffepulver i (MÅ finne igjen oppskriften!!)

Kokosmakroner

Pepperkakemuffins

Lussekatter

Mandelkjeks med sitron


Litt av en liste ja! Det blir spennende å se hvor mange av oppskriftene jeg får testet ut...;)
Resten av juleverksted-tipsene finner du samlet her.


Baker du mye før jul - og i såfall hva?


Husk å bli med på giveawayen min!

5 kommentarer:

  1. Sikke et fint peberkagehus! Kan da godt forstå han havde lidt svært ved, at det ikke bare kunne blive spist med det samme:)

    God jul.

    SvarSlett
  2. Koselig syssel! Og klart det er lov å "jukse" med ferdig hus.

    SvarSlett
  3. Lakrismarengs hørtes helt fantastisk ut :) Den må jeg prøve. Og alt det andre også :D
    Superfint hus. God fredag.

    SvarSlett
  4. Her skal det også lages pepperkaker denne helga. pepperkakehus er det lenge siden jg har laga. Kanskje vi skulle gjøre det også... :)
    Super blogg du har. Veldig mange fine juleverksted-ideer.
    Ellen :)

    SvarSlett
  5. For en herlig blogg! Kom tilfeldigvis over den da jeg googla tips til juleverksted;)
    Fine bilder av en skjønn familie og veldige gode tips :)
    Hilsen Kristin

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails