onsdag 13. februar 2013

Rom for barn

I huset vårt er det rom for barn. Og barn - har vi erfart - liker å oppholde seg der de voksne er. De sitter ikke alene på rommet og leker. Ikke ennå ihvertfall, den tiden kommer vel en gang den også... Derfor har vi en lekekrok under trappa, vi har en bondegård på kommoden, vi har puslespill i syskapet og bøker i kasser rundt omkring. Det er lov å bruke løpesykkelen inne, så lenge man ikke kjører på noe eller noen. Det er lov til å hoppe i dagsenga, men ikke i sofaen. Det er lov å dra ut leker over hele gulvet, men det skal ryddes opp etterpå. Frihet med grenser, er det ikke det man sier? ;)

En annen ting vi har i stua, ment for barna, er et tegnebord. Tidligere har det ihvertfall blitt brukt mest til det. Nå er det smålego som gjelder! Veldig greit å da ha et eget legobord - langt unna de nysgjerrige fingrene til lillebror!



Til jul hang jeg opp bilder over tegnebordet - med julemotiv så klart. Nå har de blitt byttet ut med Albert Åberg. Noen synes det kanskje er litt barnslig med Albert Åberg-bilder midt i stua, men jeg er nok en usedvanlig barnslig sjel. Og som jeg sa; rom for barn. De to boksene på bordet inneholder tusjer og fargeblyanter. Kassen under bordet er til papir og tegnebøker.




Selv om det er rom for barn hos oss, betyr det ikke at jeg ikke kan irritere meg grønn over alt rotet. Det hjelper å ha en fast plass til alt og gode oppbevaringsløsninger, men med så mye leker og babyutstyr synes jeg ofte det ser rotete ut uansett hvor mye jeg rydder. Men rydde MÅ jeg - HVER kveld! Hvis ikke tror jeg at jeg hadde blitt halvsprø...!


Hva innebærer rom for barn for deg?
Kanskje du har noen gode løsninger å tipse om?


8 kommentarer:

  1. Jeg har det ligesom dig - selvom der skal være plads til børnene, kan jeg nu godt lide at her ikke er rod, men jeg øver mig i KUN at rydde op om aftenen når børnene er lagt, for ellers kan jeg jo blive ved - vi har købt nogle stof-kasser til opbevaring af børnenes legetøj i stuen, så det er nemt at få af vejen når det ikke er i brug - de kan stå under sofabordet.
    K.h.
    Christina

    SvarSlett
  2. Her i huset er det også viktig med rom for barn! Etter at eg fekk barn måtte eg bestemme meg for at leiker ikkje er rot på lik linje med alt anna som kan slenge rundt! Våre to eldste gutar deler eit soverom som er ganske lite, fordi dei velger det sjølv! I fjor tok me litt av stova og bygde eit lite rom, som skulle bli syrom og kontor. Rommet blei forvandl frå syrom til leikerom(legorom) før eg visste ordet av det, og gutane har flytta inn! Der får dei vere i fred samtidig som det er kun ei skyvedør som skiller rommet frå stova! Her får legoen lov å flyte, og eg trur dei har sin egen verden innanfor dei fire veggane! Avtalen er storrydding kvar torsdag, for fredag kjem støvsugaren;)Minstefrøkna har stor leikematte og babyleiker i ein fin kasse i stova! Og på kjøkkenet står leikekjøkkenet!
    Ja, det er viktig med rom for barn - dei bur i huset like mykje som oss vaksne!

    Syns tegnebordet gjorde prikken over i'eni stova di eg;)

    SvarSlett
  3. Så flott ei stue, er slikt man liker å se. At selv om man liker å ha ei fin og ryddig stue, så er det rom for barna der også med sine egne "kroker" og aktiviteter.
    Leiligheten vår gir oss ikke muligheten til akkurat det samme, men jentungen får lov å leke seg der så lenge hun rydder opp etter seg etterpå. Og det bruker å gå bra når hun først benytter seg av muligheten. Ellers leker hun seg nok mest på soverommet :)

    SvarSlett
  4. Oh I love everything about that table - mint color and awesome childrens paper! So so so nice!

    SvarSlett
  5. Vi er ganske like vi. På spisestua vår henger bilder av barbafamilien, Mathilden har eget bord på kjøkkenet, egen hylle med bøker på stua og lekekasser overalt :) Jeg følte det ble litt ryddigere da jeg oppdaget lekekassene fra Rice. De husene med lokk. Det er greit med lokk ellers har bare lekene en tendens til å "tyte over" :D Dyre er disse husene, men så fine, så fine :)

    SvarSlett
  6. Vi har og «rom for» våre ungar på stova. Ved sida av mor sitt superkule, gamle blåmåla skap (som for øvrig rommar for det meste tegnesaker, puslespel og perler..) står eit leikekjøkken frå IKEA... hand i hand.. Vi har saccosekk og små stolar, som eit supplement til dei andre møblane..

    For å kunne tone ned leikene på kvelden kjøpte eg ei halv stor, brun rotting kiste til å ha leikene i, i staden for ei skikkeleg «leikekasse». Denne glei fint inn saman med TV-benken.. Vinn vinn!

    SvarSlett
  7. Kjempe fint å ha ting tilgjengelig. Jeg ser frem til den dagen det kommer barn i huset her ü
    Teen har jeg kjøpt på Kinsarvik naturkost. Vet ikke om det går an å bestille via internettet enten der eller på high living sine egne sider. Håper du finner teen et sted!
    M

    SvarSlett
  8. Her er det kjekt å vere barn! Herleg heim dokke har! klem

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails