fredag 27. april 2012

Smokkesnorer og spedbarnstid

Denne uka har ikke akkurat vært av det kreative slaget. 
Men nå har jeg gang i skymaskinen igjen, og i går kveld fikk jeg laget smokkesnorer til knerten i magen.




Lillegutt tok aldri smokk.
Knerten i magen SKAL ta smokk.
Bare han tar smokk, kommer alt til å bli så mye bedre. Velger jeg å tro.

Lillegutt var en krevende baby. Han skrek fra kl. 18 til 02 hver kveld de første 3 månedene. Og hver gang han ble lagt i vogn - eller ble lagt ned i det hele tatt..
Men han hadde visst ikke kolikk, ifølge legen - neida.
Så lillegutt gråt og mamman gråt (for hun følte seg selvfølgelig som verdens verste mamma).
Og mamman gjentok mantraet; ikke putt ham i tørketrommelen, ikke putt ham i tørketrommelen, i det uendelige. Ikke at jeg kjente trangen til å faktisk gjøre det, jeg var bare veldig redd for at det kom til å klikke for meg.

Men så gikk månedene, og da han var 5 måneder gammel ville han endelig ligge i vogn, så da ble jo den biten litt lettere... Og da han var godt i gang med fast føde (ved siden av ammingen) 1 mnd senere, da ble han en fantastisk baby å ha med å gjøre! Og siden har han vært ganske så fantastisk altså:)
Joda, spedbarnstiden har sin sjarm den, men jeg kan klare meg uten den skrikinga...;)

Så derfor; vi går for SMOKK!



11 kommentarer:

  1. Det hørtes ikke ut som enkel situasjon å være i nei. Man får virkelig prøvd seg som Mamma, nye faser og utfordringer heeele tiden ;-) Vi har også "bestemt" oss for smokk til ungene. Vesla brukte litt tid og utprøving av ulike typer før hun ble med på det! De vet hva de vil, småtassene også! Koselig tid du har foran deg nå. Klem

    SvarSlett
  2. Så utrolig flotte suttesnorer!
    Busteliten fikk sutt før jeg i det hele tatt fikk se ham faktisk, så her har det aldri vært noe å lure på. Glad for at han tok den, for den er fin trøst og en fin brannslukker mens vi fikser flaske ;-)

    SvarSlett
  3. Så søte smokkesnorer, og kjempefin blogg du har :) Og lurt med knapp i enden, da kan du jo sette på en gummiring om det trengs (til sutter uten "hank"). Om det er noen trøst (eller kanskje ikke i det hele tatt) så tok min eldstemann smokk, men han gråt 10 timer i døgnet likevel, og nektet å bli lagt ned noen plass... til han var 5 mnd (og sov ikke på dagen før han var 13 mnd (!)). Vi venter en lillebror i september, og håper i likhet med deg at trenden snur med nr. 2 ;) Jeg følger med, lykke til!

    SvarSlett
  4. Kjempefine smokkesnorer!!
    Det hørtes absolutt ikke enkelt ut med førstemann, men heldigvis ble det bedre tider etter hvert. Vi får krysse fingrene for at knerten i magen er litt enklere :) Jeg har en liten knert i magen selv. Har termin 17. mai, så vi venter i spenning på når han bestemmer seg for å komme ut. Håper han blir en rolig, smokkesuttende gutt ;)
    Ha en fin helg! klem

    SvarSlett
  5. Nå sist gang bestemte jeg meg på forhånd for at tredjemann skulle ta både smokk og flaske! Førstemann tok begge deler, og det var så godt. Andremann brukte meg som smokk til han var halvannet år, SLITSOMT!
    Lykken var stor da tredjemann tok smokk med en gang og koste seg med det. Men så ble han tett i nesen da han var fire uker gammel, og da var det slutt på smokk,gitt!

    SvarSlett
  6. Hadde også en baby som bare skreik... heeeele kveldene & som du skriver alltid i vogn.. De lange turene ble for min del aldri noe av. Kjempefine smokkesnorer, håper det hjelper med smokk :) Jeg venter også nr. 2, og håper virkelig at denne spedbarnsperioden blir annerledes. Masse lykke til!

    SvarSlett
  7. SMOKK er lykke! Det redder mye det. Min datter ville ha, gutten ikke..når det ikke kom noe melk ut av den dingsen spyttet han den ut.
    Skal du på åpningen av Eplebarn i morgen? Det må jo være midt i blinken for deg..?
    Jeg skal ta meg en tur å se..gleder meg over så koselige butikker på vestsiden.
    Klem!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha...lillegutt var en glupsk fyr han også, så kanskje det var der det gikk galt:)
      Eplebarn har jeg ikke hørt om! Hva, når, hvor? Er alenemor i helga, så det blir en bytur med biblioteks-besøk og andemating uansett!

      Slett
  8. Var det det du puslet med i går kveld! Fine, fine ble de :) Heia smokk sier jeg!

    SvarSlett
  9. Først av alt; super blogg du har! Jeg har vært innom her gjevnt og trutt i et års tid og henter masse inspirasjon! ;)

    Kjenner meg veldig igjen i situasjonen du beskriver med førstemann! Derfor gikk jeg inn med livet som innsats for å få nestemann til å ta smokk, og etter 4 mnd lyktes vi!! Det tok sin tid, men det var verdt det!!

    SvarSlett
  10. Uff. Den skrikinga unner jeg ingen. Mine to har ikke grått så mye heldigvis. Lillemor skal helst stå opp før hanen.. og når d kjennes greit ut å stå opp kl 5 må man prøve gjøre noe.

    Apropos smokk. Ingen av dem så ut til å ta smokk, ikke før de ble tre måneder og tennene begynte å klø. Lykke til!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails