tirsdag 17. april 2012

Heklet kaffekopp - og oppskrift!


Som lovet (for lenge siden...) - her er den!


Du trenger:

Brunt garn til kaffen og garn med valgfri farge til koppen.
Heklenål som passer til garnet (Jeg bruker Drops Muscat bomullsgarn og heklenål nr. 3)
Maskemarkør
Fyllvatt
Evt. rangleinnmat (kan f.eks kjøpes her)
Stoppenål


Kaffen (hekles med brunt garn):

1: Hekle 2 lm
2: Hekle 6 fm i første lm
3: 2 fm i hver fm = 12 fm
4: * 1 fm, 2 fm i neste m * = 18 fm
5: * 2 fm, 2 fm i neste fm * = 24 fm
6: * 3 fm, 2 fm i neste fm * = 30 fm
7: * 4 fm, 2 fm i neste fm * = 36 fm
8: * 5 fm, 2 fm i neste fm * = 42 fm
Bryt garnet.



Koppen (hekles med valgfri farge):

1: Hekle 2 lm
2: Hekle 6 fm i første lm
3: 2 fm i hver fm = 12 fm
4: * 1 fm, 2 fm i neste m * = 18 fm
5: * 2 fm, 2 fm i neste fm * = 24 fm
6: Denne runden hekles det i kun bakre maskeløkke; 1 fm i hver fm = 24 fm
7: 1 fm i hver fm = 24 fm
8: * 3 fm, 2 fm i neste fm * = 30 fm
9: 1 fm i hver fm = 30 fm
10: * 4 fm, 2 fm i neste fm * = 36 fm
11-17: 1 fm i hver fm = 36 fm
18: * 5 fm, 2 fm i neste fm * = 42 fm
19: 1 fm i hver fm = 42 fm


Hank (bruk samme farge som på koppen):


Start med lang tråd 
1: Legg opp 12 fm
2: 11 fm
3: 1 lm, 11 fm
Avslutt med lang tråd. Bryt garnet.


Hekle kaffen og koppen sammen med 1 fm i hver fm. Dette skal gjøres med selve kaffen mot deg og bunnen av kaffekoppen fra deg. Fyll kaffekoppen med vatt og ranglekapsel før hullet blir for lite. Hekle enda en runde med fastmasker. Bryt garnet og fest tråden. Sy på hanken.




Det er en stund siden jeg rablet ned denne oppskriften, og like lenge siden jeg har heklet en kopp, så hvis noe er uklart eller det er feil i oppskriften, setter jeg pris på om du gir meg et hint! Hanken på koppen på bildet ble for stor, synes jeg. Jeg har derfor forkortet hanken i oppskriften, så ikke den blir så "slaskete".


Hvis du velger å bruke oppskriften, forventer jeg at du linker til bloggen min:)


OBS! Oppskriften er kun til privat bruk 
- det vil si at du hverken har lov til å selge oppskriften eller kaffekoppene du hekler ut ifra den.

7 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails