fredag 24. august 2012

Nattbord-makeover - og et lite malingstips


Nå som lillegutt har fått stor seng, måtte han selvfølgelig ha nattbord også;)
Mitt nattbord har derfor flyttet inn på barnerommet. 
Det var opprinnelig i teak, men som hvitt med turkise skuffer passet det bedre ved siden av sengen og lampa, synes jeg. 
Den mørk turkise malingen er Atlantis fra Jotun, jeg blandet litt hvitt i for å få den andre skuffen lysere. 







Så til malingstipset!
Jeg har malt en del lakkerte møbler og teakmøbler av eldre dato, og har erfart gang på gang at lakken siver igjennom malingen. 
Det blir rett og slett brune skjolder. Dette til tross for at jeg har mattet med sandpapir først. 
På den mørkeste turkise skuffen måtte jeg ha på 5 strøk før skjoldene ble borte.
Men nå har jeg funnet løsningen; Bengalack! Ikke noen skjolder i det hele tatt, selv etter bare 1 strøk!
Hurra! :)


15 kommentarer:

  1. Hvor er det et fint rum - meget stilrent.
    K.h.
    Christina

    SvarSlett
  2. Lekkert nattbord, og hærlige farger. Tusen takk for tipset - har selv et par høstprosjekter, som skal til dyst snart, og bengalakk hadde jeg [ IKKE ] tenkt på :)

    Digger bil-lampen din. Minner meg litt om folkevognbussen som bestemor og bestefar hadde da jeg var liten. Drømmer om å få en sånn selv engang - og ta med småjentene på camping :)

    God helg til deg og dine!
    Beppe

    SvarSlett
  3. Må ha det inn med t-skje jeg...
    Maler du et lag med bengalakk, før du maler med blåfargen?

    Rommet er nydelig, og den graderingen av fargene er bare helt nydelig.
    Fin hælg! :)
    Siw

    SvarSlett
    Svar
    1. Skuffene ble malt med vanlig halvblank maling, mens selve bordet ble malt med hvit bengalack. Tok litt tid før jeg kom på å bruke bengalacken serru;)

      Slett
  4. Nydelig, nydelig, nydelig! Digger alt jeg. :)

    God helg!

    SvarSlett
  5. Takk for tips, det skal definitivt prøves ut. Du brukte altså hvit og blå benagalakk og blandet til den siste skuffen? :)

    SvarSlett
  6. Har samme erfaring med skjolder..Utrolig irriterende! Så takk for tips!

    Liker ALT her!Sengen, dynetrekket, nattbordet, og ikke minst lampen!
    Har denne i tapet, så tror det hadde blitt too much med lampe også..hihi..
    Men, her på dette rommet..Lovely!!

    SvarSlett
  7. Hei
    SÅ fint det har blitt! Deilig med malings-tips, da jeg ikke selv har noe særlig erfaring med slike prosjekter ;-) Det må prøves ut på et tidspunkt!

    Ha en fin dag!

    Smil fra Marthe

    SvarSlett
  8. Sikke et skønt rum!!! Lige min stil - retro og med kant :0)

    SvarSlett
  9. Takk for tipset!
    Har malt stuebordet hvitt og det ser ikke ut. Brune skjolder blir bare mer og mer tydelig. I morra skal det kjøpes Benga!
    God helg!!!

    SvarSlett
  10. Takk for tips om Bengalack. Jeg har et nattbord som skal males jeg også, men det er heldigvis ubehandla.
    Fine poser i innlegget under her.

    SvarSlett
  11. I must thank you for the efforts you have put in writing this blog.
    I really hope to view the same high-grade blog posts by you in the future as well. In truth, your creative writing abilities has inspired me to get my own, personal site now 😉

    Images.google.com.qa
    Kaufmanmusiccenter.org
    Cse.google.as

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails