onsdag 31. august 2011

Plommeslang og syltetøy


I går fikk vi lov til å gå på plommeslang hos noen gode venner:) 
Forresten; det heter kanskje ikke plommeslang når man får lov?? ;)





Jeg lagde eplesyltetøy for noen år siden og det ble kjempegodt. Tenkte derfor å prøve meg på det samme med plommene. Syltetøyet ble laget i 2 porsjoner. Første porsjon ble mindre vellykket, mens andre porsjon ikke ble så aller verst. Plommesyltetøy blir nok aldri min favoritt uansett, men morsomt å ha prøvd det:)







Her er oppskriften jeg ble fornøyd med:

2 kg plommer, uten stein 
0,5 dl vann
7 dl sukker
2 ss vaniljesukker
1 pose Certo syltepulver

Kok opp vannet og ha i plommene. Kok til ønsket konsistens. Bland sukker, vaniljesukker og Certo, og ha det i gryta under omrøring. Bruk sil hvis vaniljesukkeret er klumpete. Fyll syltetøyet på glass og sett glassene på hodet til de er avkjølt.





Som du kanskje ser er jeg i full gang med å hekle trekk til syltetøylokkene! 
Skal det være, så skal det være! ;)





Fin dag til deg!


8 kommentarer:

  1. Ser så godt ut :) Flink dere har vært .Ble så fortapt i disse trekkene på lokkene jeg ;) FINE !

    Klem fra Janne

    SvarSlett
  2. Elsker plommer, men ikke så begeistra for plommesyltetøy. Mormor pleide å hermetisere (eller hva det heter når det står i norgesglass i kjelleren) og vi spiste det til dessert med melk på, H-melk selvfølgelig. Mimre, mimre, jeg får aldri smake dette igjen....

    SvarSlett
  3. Gott!! Och verkigen söta virkade hättor till locken!

    SvarSlett
  4. Æ <3 de vakre trekkene dine...

    SvarSlett
  5. Veldig fint med dei lokka då! Har ikkje fått laga noko syltetøy enno, men satsar litt på eple- og rognebærgelè. Det er så godt til hjortekjøt.Men må venta litt. Rognebæra treng ei frostnatt før dei skal haustast. Lettare å få gelèen stiv då. Kanskje dei som får hjortekjøt i julegåve hos oss skal få gelè med sånt fint lokk òg? God idè! Takk!!!

    God helg!

    Marian

    SvarSlett
  6. Sød ide, og rigtig god Blog :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails